СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
СЦЕНА
Индийският театър
Глин Уикъм
Както в Европа, така и в Индия и
Китай първите сведения за драматичното
изкуство могат да бъдат открити в
описанията на религиозните практики.
Там обаче произходът му води към танца,
песента и жеста с една категоричност,
която изцяло липсва при историческата
разруха, от която се налага да бъде
възстановен произходът на драмата в
древна Гърция и християнска Европа.
Причината се крие във факта, че
културният живот на всички общества в
източното полукълбо (с изключение на
Япония, където в края на 16 век проникват
мисионери на йезуитите) протичал в
съзнателна изолация от християнските
индустриални западни общества чак до
последните десетилетия на 19 век. А
оттогава насам, колкото и да жадуват за
западни технологии, тези страни
реагират с много голяма предпазливост -
дори в много случаи с неприемане и
подозрителност - когато стане дума за
западните модели на поведение,
включително и тези, свързани с
изкуствата. Що се отнася до драматичното
изкуство, езикът създава още една, далеч
по-осезаема и непреодолима бариера, тъй
като едва ли си заслужава да се заменят
местните театрални форми със западните,
щом съдържанието остава неразбираемо и
непреводимо. И обратно, макар западните
зрители да оценяват очарованието на
ориенталската драма, малцина освен
специалистите познават нейните правила
и закони. Поради това стечение на
обстоятелствата, голяма част от
източното драматично изкуство успява да
съхрани непокътнати някои от своите най-ранни
елементи, подобно на жив музей, където
днешният зрител може да наблюдава
богатството от плавни движения и
жестове, а също многобройните промени и
допълнения, които двете хилядолетия
местна история са наложили върху
театъра и неговите изпълнители.
Във
всички области на Изтока култът към
природата и към предците формира
основата на религиозните практики.
Танцовата драма, която се поражда във
връзка с тези практики, била
предназначена да служи отчасти като
оброчна церемония, отчасти като
тържествено отбелязване на важни
сезонни празници. Нейните форми, освен
това, се развивали в съответствие с един
идеал, който предполагал тълкуване на
битието с помощта на естетически
символи, а не посредством имитация на
действителността. За най-ранните
проявления на това изкуство се считат
тези в Индия, около две хиляди години
преди основаването на театъра в Атина.
Индийските театрални модели бавно се
разпространяват на югоизток - през Бирма
към Индонезия, а също и на север - през
Китай към Корея и Япония. Хиндуистка по
произход и представляваща съществен
елемент от индийските храмови ритуали,
танцовата драма вече била достигнала
високо ниво на сложност в Китай по
времето на Конфуций (551-479 пр. Хр.) и била
класифицирана и обозначена в неговата
житейска система. До Япония обаче тя
достигнала едва в края на 12 век сл. Хр., в
резултат на будисткото възраждане,
свързано едновременно със сектата Зен и
с култа към богинята на слънцето Шинто.
Напоследък все повече западни учени
стигат до убеждението, че индийската
танцова драма се разпространила също и
на северозапад, от Индия към Средния
Изток и към Египет, не по-късно от 6 в. пр.
Хр., и била вече твърдо установена там,
когато пристигнали армиите на
Александър Велики, чрез които тя била
разпространена при окупацията на всички
следващи страни: от Турция през Сирия и
Ирак към Персия и Афганистан, в края на 4
в. пр. Хр. Ако това предположение се
потвърди, то по всяка вероятност ще се
наложи ревизия на традиционните
възгледи за развитието на драмата на
Запад по време на елинистичната епоха, а
по-късно и на Римската Империя.
ИНДИЯ. Навсякъде на Изток
танцовата драма била аристократична
дейност. Нейните ритуали били
предписвани от образовани патрони,
принадлежащи към елита, а тяхното
изпълнение било поверено на една част от
обществото - секта, която била
всеотдайно посветена на съвършеното
овладяване на това изкуство. Тази
ситуация е описана лаконично от А. С.
Скот по следния начин:
"Танцът и драмата в Индия
представлявали динамичните проявления
на една култура, която била изцяло
подчинена на строга схема от йерархични
ритуали, обхващащи всяка фаза на живота
и намиращи реализация във всички слоеве
на обществото посредством кастовата
институция. Без преувеличение може да се
каже, че танцът, като сюблимно
въплъщение на ритуала, тук е достигнал
една драматична наситеност, ненадмината
от никоя друга цивилизация."
(А. C. Scott, "The Theatre in Asia", 1972,
стр. 29)
В рамките на хиндуистката
култура брахминската теология
постановява, че божественият създател е
разделил обществото на четири ясно
определени касти: поети-жреци, войни-предводители,
обикновени хора (включително занаятчии,
земеделци, войници) и роби. Танцьорите,
актьорите и музикантите се считали за
роби, работещи под ръководството на
жреците и воините-предводители, но от
друга страна, те можели да претендират,
че "са в свещени брачни връзки с
божество". Това определение, обаче, не
ги спасявало от пренебрежителното
отношение на почти всички останали.
Редом с просяците, сводниците и
проститутките, те били понасяни като
необходимо социално зло.
Докато все още служели в
храмовете, танцьорките, на които им бил
отреден подобен статус, нямали друг
избор, освен да станат куртизанки. Но в
това си качество те се радвали на
протекцията на своите покровители,
живеели в относителен лукс и можели да
забогатеят. Тяхното обучение било
сурово - то често започвало на пет или
шестгодишна възраст и продължавало
около седем години. Само по този начин те
можели да се надяват, че ще овладеят
телесния език на стъпките, движението и
жеста, придружен от специална
инструментална музика, така че чрез него
да могат разбираемо да говорят с помощта
на чувствата за тайната на
съществуването. Този стремеж да се
надмогнат границите на нормалното земно
съществуване и да се освободят
съзнанието и духа, за да могат да влязат
в пряк контакт със съзидателните и
направляващи сили в природата,
представлява може би най-важното от
всички различия както в целите, така и в
методите на източното и на западното
театрално изкуство.
В Индия повечето от тези
изисквания и постижения били изложени
писмено в две санскритски книги, които
оцелели през вековете: Artha astra (доктрината
за благоденствието) и особено Natya astra (доктрината
за драматичното изкуство). И двете книги
датират от дълбоката древност - първата
от 2 век пр. Хр., а втората от 4 в. сл. Хр.; но
и двете всъщност представляват
компилации от писания на различни
автори, събирани в продължение на
няколко века. Natya astra се състои от 36
раздела, които включват текстове за
произхода и архитектурата на театрите;
за религиозните ритуали, придружени от
драматични изпълнения; за природата на
трансцедентното естетическо
преживяване, чието постигане се цели; за
мелодията, ритъма, инструментацията; за
говора и мерената реч; за хореографията;
за придаването на характерност; а накрая
и едно обяснение за това как актьорите
изпаднали от най-високата в най-низшата
каста на обществото. За хора от Запада
текстът е много труден за четене и
разбиране, тъй като е написан на език,
който не винаги дава ясна представа за
всичко, което авторите са се стремили да
изразят. Но въпреки това, днес Natya astra е
безценен източник за всеки, който се
опитва да проследи развитието на
драматичното изкуство в класическата
древност и през Средновековието в
Европа, където най-сходни на този
индийски текст са "Поетическото
изкуство" на Аристотел, "De
Architectura" на Ветрувий и "Concordia
Regularis" на Св. Етелволд - за тях ще стане
дума по-подробно съответно в глави 2, 3 и 4.
В Индия, както и в Европа, това,
което било модно в дворцовите среди,
постепенно се разпространявало и
прониквало в цялото общество. Това
обяснява появата на една по-популярна
танцова драма, чийто изпълнители били
странстващи семейства от танцьори,
музиканти и актьори. Те обикаляли селата
и предлагали услугите си за
ознаменуване на местните празници, а
също забавлявали гостите на хора от по-висшите
касти при най-различни домашни
празненства. В подобни случаи
танцьорите търсели съдействието на
местните разказвачи на истории, които се
радвали на голяма популярност и
достигнали до висока степен на
професионализъм. А на един от актьорите -
клоуна, му се давала известна свобода,
напълно невъзможна между стените на
храма или на палата на владетеля. От
разказвача водят началото си героичните
и романтични елементи в индийската
популярна драма, а от клоуна - елементите
на комедия, фарс и сатира. По този начин
епизодичното повествование се
превърнало в общоприета норма, заедно с
една смесица от трагикомични и
мелодраматични мотиви, пренесени от
митовете и легендите. За щастие,
съхранени са голям брой пиеси на
древносанскритски, повечето от които
показват подчертани сходства с гръцките
митове и германските вълшебни приказки.
В Бенгал драматичното изкуство било
подложено на атаки след като там
окончателно се установили
мюсюлманските нашественици, които
започнали да прииждат от Севера от 8 в. сл.
Хр. Това се дължало на факта, че ислямът
забранява възпроизвеждането на човешки
образи в изкуството. Жилавите традиции
на северното театрално изкуство обаче
оцелели в танцовата и песенна драма,
известна като Катакали.
Катакали се представяла в
храмовете на Керала в Южна Индия;
повечето съвременни изследователи са на
мнение, че тя води своите корени повече
от популярното фолклорно изкуство,
отколкото от по-изисканата поетическа
драма, играна в храмовете и дворците на
север.
В края на 18 век, британското
владичество в Индия предизвикало
възраждане на интереса към древната
санскритска драма. През 19 век обаче
интересът към изучаването на старинните
текстове започнал да спада, поради
влиянието на западните представи за
драматургичния текст и за актьорската
игра. Това преплитане на влияния се
дължало отчасти на факта, че индийците,
получили своето образование в английски
училища, предпочитали да
експериментират с преводи на Шекспир на
бенгалски, които били представяни пред
отбрани зрители в богатите домове.
Подобно пренасочване имало и сред
хилядите по-необразовани индийци, които
се тълпели да гледат груби адаптации на
викториански мелодрами, които явно им се
стрували по-привлекателно зрелище. Ето
защо, когато най-известният съвременен
индийски филантроп, философ и поет, сър
Рабиндранат Тагор (1861-1941) започнал да
пише пиеси през 1892, те били именно в
наложилия се стил, представляващ
странна комбинация от древната местна
танцова драма, примесена със
санскритските пиеси, и по-модерните
вносни нововъведения. Две от по-късните
му пиеси - "Кралят на тъмната стая"
(1910) и "Пощата" (1912), предизвикали
значителен интерес на Запад; но усилията
му да положи основите на една родна
индийска театрална школа се натъкнали
на конкуренцията на внасяните британски
и американски филми.
След обявяването на
Независимостта, бързият растеж на
индийската филмова индустрия поставил
под сериозна заплаха оцеляването на
всякакъв вид театър, с изключение на
танцовата драма.
Преведе от английски
Искра Николова |