Влияние на възраст и образование върху компонентите на личностовата ригидност

Стойчева, Катя and Щетински, Димитър and Попова, Калина (2013) Влияние на възраст и образование върху компонентите на личностовата ригидност. Психологични изследвания (1). pp. 59-70. ISSN 1311-4700

[thumbnail of Paper Rigidity 2_ Stoycheva Stetinski Popova.pdf]
Preview
PDF
Paper Rigidity 2_ Stoycheva Stetinski Popova.pdf

325kB

Abstract

ABSTRACT: This paper analyses age and education differences in the subscales of perseveration, rigidity and dogmatism, derived from Ivan Paspalanov’s questionnaire for measuring personality rigidity that has been used with university students and adults aged from 17 to 67. Younger subjects scored lower on all subscales, and subjects with higher education were characterised with lesser rigidity and dogmatism. There was an interaction between age and education: in older subjects the impact of education on dogmatism was not significant. Subscales’ scores were moderately correlated with overall scale’s score for personality rigidity, and showed acceptable test-retest reliability in 3 months interval.
РЕЗЮМЕ: Възрастта и образованието са свързани с индивидуалните различия в персеверативността, ригидността и догматичността при студенти и възрастни от 18 до 60 години, изследвани с въпросника Л.Р.–1 на Иван Паспаланов. По-младите мъже и жени и лицата с висше образование се отличават с по-ниска личностова ригидност. Тази тенденция е изразена по-силно при ригидността и най-силно при догматичността. Наблюдава се взаимодействие между възрастта и образованието: при по-възрастните лица равнището на образование не влияе съществено върху доматичността им. Оценките по отделните субскали корелират умерено с общия бал по скалата и са достатъчно устойчиви и надеждни при ре-тест след 3 месеца.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:AGE AND EDUCATION DIFFERENCES IN PERSONALITY RIGIDITY AND ITS COMPONENTS
Subjects:Psychology > Differential and developmental psychology
Psychology > Personal psychology
ID Code:2556
Deposited By: доц. д-р Катя Георгиева Стойчева
Deposited On:30 Mar 2015 14:08
Last Modified:30 Mar 2015 14:08

Repository Staff Only: item control page