Генова, Ирина (2007) Историзиране на модерното изкуство - липсващите имена. Жорж Папазов*. Изкуствоведски четения '2007. pp. 453-460. ISSN 1313-2342
Preview |
PDF
Irina_Genova_Georges_Papazoff_2007.pdf 3MB |
Abstract
Статията проблематизира затрудненията за включването на творчеството на Жорж Папазов в исторически разказ както за европейските авангарди, в частност за сюрреализма във Франция, така и за българското изкуство. По какъв начин парадигмите на историзиране, актуални до неотдавна, маргинализират художници с нееднородна, многолика идентичност е от основен интерес в изследването.
В София, където Папазов се завръща с безпрецедентен проект да художествена изява през 1934-1935 година, той е възприет като част от западното, чуждо изкуство и не може да бъде приобщен нито към тенденцията на националното, разнородна през 1930-те години, нито към социалния или поетическия реализъм.
Във Франция той отказва да подпише манифестите на сюрреализма на Андре Бретон. Според Папазов художникът, подчинен на дарованието на Бретон и принуден да се развива по плана на един поет губи пълната си лична свобода (Париж. Творчество и съдба..., с. 73). Той запазва своята автономност, но бива маргинализиран от средите на сюрреализма.
Днес творчеството и присъствието на Папазов в художествените среди стават част от дискурсивното поле на историята на изкуството в една различна парадигма – на критически интерес към въздействието на маргиналиите.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Жорж Папазов, модернизъм, сюрреализъм, историзиране |
Subjects: | Arts.Fine and Decorative arts > History of arts Arts.Fine and Decorative arts > Paintings |
ID Code: | 3131 |
Deposited By: | Professor Irina Genova |
Deposited On: | 21 Nov 2016 08:53 |
Last Modified: | 08 Dec 2016 09:20 |
Repository Staff Only: item control page