Дечева, Виолета (2014) Въображението като инструмент за създаване на дистанция в съвременния театър: Как е възможна критическата перспектива? Пирон: Академично електронно списание за изкуства и култура, 7. ISSN 2367-7031
Preview |
PDF
10-Imagination_VDetcheva.pdf 240kB |
Official URL: http://piron.culturecenter-su.org/
Abstract
Водещият идентификационен модел в театъра поставя въображаемите светове на сцената („възможното по вероятност или необходимост”, казано с Аристотел) така, че да функционират като утопичен хоризонт спрямо реалностите, в които съществува зрителят. Но при създаването на нови въображаеми светове в постиндустриалния свят театърът отдавна не е в състояние да се състезава с медиите и киноиндустрията, които разполагат технологично с несравнимо повече възможности. Второ, пазарът изразходва много бързо новосъздадения спектакъл, заменяйки го с предложение за нов фикционален свят. От тази гледна точка през последното десетилетие в театъра много активно се преосмислят антиидентификационните теории и се изпробват нови естетически практики, за да се провокира едно инструментално, игрово въображение. Те са предмет на изследването ми. Тезата е, че не се активира емпатичното въображение, а способността за представяне се използва като инструмент за игрово разместване и преобразуване на познатите реалности във въображаеми за зрителя, за да бъдат поставени ефективно в критическа дистанция. В текса анализирам три съвсем различни антиидентификационни стратегии от последното десетилетие в театъра – на Ромео Кастелучи, на Франк Касторф и на Кристоф Марталер.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | илюзия, идентификация, емпатично и игрово въображение, антиидентификационни стратегии, критическа дистация |
Subjects: | Arts.Fine and Decorative arts > Theatre. Ballet. Pantomime |
ID Code: | 3310 |
Deposited By: | Prof. Dr. Violeta Detcheva |
Deposited On: | 30 Mar 2017 07:52 |
Last Modified: | 30 Mar 2017 07:52 |
Repository Staff Only: item control page