Logo

Историзиране на модерното изкуство - липсващите имена. Жорж Папазов*

Генова, Ирина (2007) Историзиране на модерното изкуство - липсващите имена. Жорж Папазов*. Изкуствоведски четения '2007 . pp. 453-460. ISSN 1313-2342

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Abstract

Статията проблематизира затрудненията за включването на творчеството на Жорж Папазов в исторически разказ както за европейските авангарди, в частност за сюрреализма във Франция, така и за българското изкуство. По какъв начин парадигмите на историзиране, актуални до неотдавна, маргинализират художници с нееднородна, многолика идентичност е от основен интерес в изследването. В София, където Папазов се завръща с безпрецедентен проект да художествена изява през 1934-1935 година, той е възприет като част от западното, чуждо изкуство и не може да бъде приобщен нито към тенденцията на националното, разнородна през 1930-те години, нито към социалния или поетическия реализъм. Във Франция той отказва да подпише манифестите на сюрреализма на Андре Бретон. Според Папазов художникът, подчинен на дарованието на Бретон и принуден да се развива по плана на един поет губи пълната си лична свобода (Париж. Творчество и съдба..., с. 73). Той запазва своята автономност, но бива маргинализиран от средите на сюрреализма. Днес творчеството и присъствието на Папазов в художествените среди стават част от дискурсивното поле на историята на изкуството в една различна парадигма – на критически интерес към въздействието на маргиналиите.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Жорж Папазов, модернизъм, сюрреализъм, историзиране
Subjects:Arts.Fine and Decorative arts > History of arts
Arts.Fine and Decorative arts > Paintings
ID Code:3131
Deposited By: Professor Irina Genova
Deposited On:21 Nov 2016 08:53
Last Modified:08 Dec 2016 09:20

Repository Staff Only: item control page