Увод : Бележки върху семиотичния характер на théâtralité

Александров, Ивайло (2012) Увод : Бележки върху семиотичния характер на théâtralité. In: Архитектоника на театралността : Театралният спектакъл в семиотична перспектива. Просвета, София, pp. 25-40. ISBN 9789540126968

[thumbnail of arhitektonika na teatralnostta 25-32.pdf]
Preview
PDF
arhitektonika na teatralnostta 25-32.pdf

199kB
[thumbnail of arhitektonika na teatralnostta 35-40.pdf]
Preview
PDF
arhitektonika na teatralnostta 35-40.pdf

130kB

Official URL: http://prosveta.bg/?go=books&p=detail&bookId=2746

Abstract

Книгата „Архитектоника на театралността” теоретизира детайлно върху семиотичния театрален дискурс и е опит за научна локализация на подобна проблематика в радикалния свят на театралната презентация. Театралният спектакъл не е просто игра и той конституира сам себе си като феномен, който надхвърля далеч тесните рамки на представлението и оправдава собствената си рефлексия на едно по-високо ниво на архетипна изразност. Това превръща театралния спектакъл в семиотична система, която произвежда много и различни знакови структури. Тази уникална знакова морфология предоставя идеално поле за изследването на типичните механизми при създаването на спектакъла и за детайлна вгледяемост в спецификите на театралния mimesis.
В стремежа си да постигне adaecuatio rei et intellectus – пълната кореспонденция между нещото и смисъла, театралният акт прокламира една колосална полиморфност от знаково комуникативни системи, които са продукт на една специфична интерпретативна сфера. Спектакълът предизвиква троично-херменевтична зависимост, при която публиката тълкува вече изтълкувани същности, смисли и значения като ги трансформира в други същности, смисли и значения, което вече се конституира като театрално представяне – първичен текст (автор), херменевтичен дискурс върху този текст – интерпретация (режисьор), вторичен херменевтичен дискурс върху вече явената интерпретация – свръхинтерпретация (зрител). Този триумвират създава парадигмата на спектакъла като вторично явление вследствие на първичен продукт, водещо до третичен анализ и по този начин обуславя неговата свръхинтерпретативна знакова среда.

Item Type:Book Section
Subjects:Arts.Fine and Decorative arts > Performing arts
Arts.Fine and Decorative arts > Philosophy and theory of art
Arts.Fine and Decorative arts > Theatre. Ballet. Pantomime
Philosophy > Culture. Cultural studies. Philosophy of culture
ID Code:1395
Deposited By: Dr. Ivaylo Aleksandrov
Deposited On:19 Sep 2012 08:54
Last Modified:30 Sep 2012 20:49

Repository Staff Only: item control page